Coraz większa popularność fotowoltaiki stanowi dobry pretekst dla oszustów wyłudzających pieniądze oraz dane osobowe. Jak nie dać się oszukać, uniknąć SPAM-u fotowoltaicznego, a co więcej, znaleźć ofertę fotowoltaiki skrojoną na miarę? Podpowiadamy!

Oszustwo na fotowoltaikę- oszuści chcą Twoich pieniędzy i danych osobowych

O tym, jaki to poważny problem najlepiej przekonasz się na przykładzie. Jan planuje założyć instalację fotowoltaiczną na dachu swojego domu. Zgłębia więc temat fotowoltaiki w Internecie – czyta artykuły branżowe, uzupełnia dane w kilku przypadkowych kalkulatorach wyliczających orientacyjny koszt instalacji. Wchodzi także na przykładowe strony internetowe instalatorów. Kolejnego dnia Jan włącza przeglądarkę internetową oraz przegląda swoje profile w mediach społecznościowych…a tam zostaje zalany reklamami na oferty fotowoltaiki! Na jego prywatnym e-mailu znajduje się kilka reklam i ofert dotyczących montażu instalacji. Po chwili dzwoni telemarketer z wyjątkową propozycją i „mega-rabatem”, który aktywuje się tylko wtedy, gdy decyzję podejmie niezwłocznie, najlepiej jeszcze podczas pierwszej rozmowy. Co robi Jan w takiej sytuacji? A może raczej co Ty zrobiłbyś na jego miejscu? Zapewne zniechęcony nachalną reklamą, presją telemarketingowych ofert i reklamowym SPAM-em fotowoltaicznym porzucasz temat. Zapewne nie Ty jeden.

Nie spamuj, a edukuj!

Po takich doświadczeniach, tym bardziej docenia się firmy, które nie narzucają się ze sprzedażą swojej oferty, a edukują, doradzają i wyjaśniają. Analizę i ostateczną decyzję pozostawiają kupującym. SPAM fotowoltaiczny i nachalna reklama mają wyraźnie negatywny wpływ na postrzeganie całego sektora Odnawialnych Źródeł Energii. Im więcej SPAM-u, tym trudniej pokazać potencjalnym klientom prawdziwą wartość energii pozyskanej ze słońca. Ponadto na skutek tych nachalnych działań klienci będą podchodzić do innowacyjnych rozwiązań z dużą dozą ostrożności.

Jak się ustrzec przed fotowoltaicznym SPAM-em?

Po pierwsze, świadomie publikuj informacje w Internecie. Za każdym razem, gdy udostępniasz swój numer telefonu lub adres e-mail w mediach społecznościowych czy na stronach internetowych, weryfikuj rzetelność strony i sprawdzaj do jakich celów wykorzystywane będą Twoje dane. Na każdej stronie internetowej zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych musi pojawić się taka informacja.

Po drugie, pamiętaj, aby dokładnie zapoznać się z regulaminem witryny internetowej, warunkami i polityką prywatności.

Po trzecie, przed wysłaniem online wypełnionego formularza uważnie przeczytaj całość. Najwięcej czasu poświęć na sprawdzenie, na co się zgadzasz udostępniając firmie swoje dane. Robiąc to nieuważnie, możesz spowodować, że Twój telefon będzie dzwonił bez przerwy, bo skontaktuje się z Tobą wiele firm, które zapłaciły za Twoje dane.

Jeżeli będziesz świadomy tego, co może stać się z Twoimi danymi osobowymi, gdy nieroztropnie je udostępnisz, zminimalizujesz ryzyko SPAM-u fotowoltaicznego lub będzie on w Twoim przypadku nieskuteczny.

Jakie są najczęstsze triki oszustów i spamerów fotowoltaicznych?

Fałszywe przedstawienie informacji dotyczącej dostępnych dotacji i ulg

Istnieje kilka zachęt oferowanych klientom planującym zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej. Obejmują one dofinansowania rządowe (np. Program Mój Prąd oraz Agroenergia) czy ulgę podatkową, a także dodatkowe zachęty lokalne, udzielane przez samorządy. Przy tak wielu opcjach zbadanie i zrozumienie każdej możliwości może być dla klienta przytłaczające. Oszuści i spamerzy mogą fałszywie przedstawiać te zachęty. Znane są przypadki, gdy oszuści:

  • Informowali o ograniczonej liczbie dotacji np. w Programie „Mój Prąd” i konieczności szybkiego podpisania umowy, żeby ją otrzymać.
  • Przedstawiali się jako „doradcy energetyczni”, z którymi należy się skontaktować, aby przystąpić do programu dofinansowań.
  • Powoływali się na przedstawicieli gmin i oferowali bardzo drogie instalacje, przedstawiając ceny po wszystkich dofinansowaniach jako ceny ofertowe.
  • Pobierali zaliczki na poczet „projektu instalacji” lub za „prace administracyjne” i z pieniędzmi znikali. 
Przykładowa ulotka, która trafiła wiosną 2021 r. do wielu skrzynek pocztowych. Zawiera tylko numer kontaktowy, brakuje nazwy firmy oraz nazwiska osoby do kontaktu. Informacje o dofinansowaniu są niepełne i tendencyjne.

Telefoniczne podszywanie się pod rządowych przedstawicieli i próby wyłudzenia danych

To kolejny pomysł na pozyskiwanie danych osobowych. Tym razem telemarketer podszywa się pod rządowego przedstawiciela Programu „Mój Prąd” prosząc rozmówcę o dane do przeprowadzenia bezpłatnego audytu. Wielu rozmówców zamiast zweryfikować telemarketera lub szybko zakończyć rozmowę, w pierwszym odruchu odpowiada na wszystkie jego pytania. W ten sposób telemarketer pozyskuje „LEAD-y”, czyli podstawowe informacje o potencjalnym kliencie, które później sprzedaje firmom instalatorskim.

Pamiętaj, aby ktoś mógł skontaktować się z Tobą telefonicznie, musi najpierw poprosić Cię o zgodę na rozmowę, a także wytłumaczyć w jaki sposób pozyskał Twój numer telefonu. Nie istnieje coś takiego jak „numer wygenerowany automatycznie”.

Wielka promocja, ale tylko przy zapłacie z góry

Zapłać całą kwotę za sprzęt i montaż instalacji z góry, najlepiej jeszcze przed podpisaniem umowy, a dostaniesz wyjątkowy rabat na całość! Brzmi zbyt pięknie, aby było prawdziwie? I tak najczęściej niestety jest. Okazuje się, że okazyjna cena na sprzęt czy montaż może przysporzyć więcej szkody, niż pożytku. Oszust z naszymi pieniędzmi zniknie, a my zostaniemy z niczym. Ewentualnie, jeśli będziesz miał szczęście, nieuczciwy instalator zamontuje niesprawny lub używany sprzęt, a Ty będziesz miał przez to dwa razy więcej stresu.

Instalacja fotowoltaiczna: jak nie dać się oszukać?

Istnieje kilka złotych zasad, które minimalizują ryzyko bycia oszukanym. Są one uniwersalne, pamiętajcie więc o nich podpisując jakąkolwiek umowę, nie tylko na instalację fotowoltaiczną.

Aby nie dać się oszukać:

  • Sprawdzaj informacje o dotacjach/ ulgach i projektach gminnych na oficjalnych stronach rządowych typu: mojprad.gov.pl czy czystepowietrze.gov.pl.
  • Zawsze weryfikuj przedstawiane informacje najlepiej w kilku źródłach. Odrzucaj ulotki, na których nie ma pełnych danych firmy, które możesz zweryfikować w KRS lub CEIDG.
  • Nie podpisuj umowy tego samego dnia, w którym otrzymałeś propozycję. Po poznaniu oferty i wstępnej wycenie daj sobie czas na spokojną analizę i porównanie konkurencyjnych ofert, odezwij się do instalatora po kilku dniach.
  • Wybieraj tylko sprawdzone firmy fotowoltaiczne – zweryfikuj firmę w CEIDG lub KRS, sprawdź jej doświadczenie, uprawnienia i opinie klientów w Internecie.
  • Zawsze porównaj oferty kilku różnych firm – pozwoli Ci to wybrać ofertę skrojoną do Twoich potrzeb i zoptymalizowaną ekonomicznie.