Czy da się naładować samochód elektryczny za darmo? Jasne, że tak! Z pomocą przychodzi carport fotowoltaiczny połączony ze stacją ładowania samochodów elektrycznych. Okazuje się, że z połączenia energetyki słonecznej i elektormobilności korzyści mogą czerpać również fani ekologicznej motoryzacji.

Co to jest carport fotowoltaiczny?

Carport fotowoltaiczny to inaczej wiata parkingowa z zamontowanymi panelami fotowoltaicznymi. Pomieści od jednego do kilku samochodów. Jest to modułowa konstrukcja, którą łatwo rozbudować o kolejne stanowiska. W carportach często stosuje się moduły typu glass-glass, które zapewniają przezierność świetlną, ograniczając jednocześnie szkodliwe promieniowanie UV oraz podczerwone, dzięki czemu powierzchnia pod zadaszeniem nie nagrzewa się latem. Wiaty fotowoltaiczne posiadają spadziste dachy, zimą ułatwia to samooczyszczanie się paneli ze śniegu. Dostępne są również carporty fotowoltaiczne dodatkowo wyposażone w rynny, które pomagają w odprowadzaniu deszczówki.

Parkując samochód pod carportem chronimy go przed uszkodzeniami karoserii, odbarwieniami lakieru, ale także przed deszczem, śniegiem czy gradem. A do tego produkujemy prąd z energii słonecznej na potrzeby własne. Możemy nim zasilać sprzęty w domu albo samochód elektryczny.

Dla kogo jest carport fotowoltaiczny?

Jest to rozwiązanie dostępne zarówno dla osób indywidualnych, jak i firm, sieci handlowych, hoteli, stacji benzynowych, instytucji, gmin czy miast. Różnicą będzie jedynie wielkość wiaty fotowoltaicznej oraz moc paneli.

Osoba prywatna może postawić carport fotowoltaiczny na swojej posesji i wykorzystywać go jako wiatę garażową. Moduły fotowoltaiczne umieszczone na przydomowym carporcie mogą osiągać różną moc, w zależności od przeznaczenia. Przykładowo, moc około 3 kWp wystarczy do ładowania auta elektrycznego, a większa, czyli 5-7 kWp, zaspokoi ponadto zapotrzebowanie energetyczne przeciętnego gospodarstwa domowego.

Co ważne, stawiając carport fotowoltaiczny na swojej posesji nie potrzebujecie pozwolenia na budowę. Nie trzeba też zgłaszać prac budowlanych dla wiat, których powierzchnia zadaszenia nie przekracza 35 m2.

Na parkingu sieci handlowej zamontować można natomiast duże segmenty, które zapewnią miejsce nawet dla ośmiu pojazdów. Wiaty fotowoltaiczne są przestronne, możemy więc swobodnie otwierać drzwi samochodu, bez obawy o uderzenie nimi w metalową konstrukcję.

Czy na carport fotowoltaiczny można wziąć dofinansowanie?

Montując wiatę fotowoltaiczną z przeznaczeniem np. na przydomowy parking, możemy starać się o dofinansowanie inwestycji. Podatek VAT za przydomowy carport fotowoltaiczny wynosi 8%. Na uzyskanie dotacji pozwoli program „Mój Prąd 3.0.”, w którym premiowana będzie autokonsumpcja produkowanej energii. Za instalację fotowoltaiczną połączoną z ładowarką samochodów elektrycznych będzie można otrzymać dodatkowe punkty przy ocenie wniosku. Więcej o Programie „Mój Prąd 3.0.” przeczytacie tutaj- KLIK.

Ile kosztuje carport fotowoltaiczny?

Ostateczny koszt inwestycji zależy od wielkości carportu oraz mocy instalacji fotowoltaicznej. Przykładowo, carport jednostanowiskowy jest zazwyczaj wyposażony w dziewięć paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy około 3 kWp. Wersja dwustanowiskowa może posiadać 18 paneli o łącznej mocy 6 kWp. Dla porównania, fotowoltaika o mocy 5 – 7 kWp wystarcza, aby zabezpieczyć w energię elektryczną przeciętne gospodarstwo domowe. Carport jednostanowiskowy to koszt ok. 25 tys. zł. Na realizację inwestycji można dostać dofinansowanie, a dodatkowo odliczyć ją od podatku.

Volkswagen e-Golf/ źródło zdjęcia: volkswagenwarszawa.pl

Ładowanie samochodu elektrycznego z instalacji fotowoltaicznej

Po polskich drogach jeździ coraz więcej samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że na koniec października 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było nieco ponad 17 tys. takich aut. Jest to 100 % wzrost względem ubiegłego roku.

Jeżeli jeździsz swoim „elektrykiem” głównie po mieście, pokonujesz nim niewielkie dystanse, to wystarczy, że postawisz na swoim podjeździe carport fotowoltaiczny połączony z domową stacją ładowania pojazdu typu wallbox i zaczniesz jeździć praktycznie za darmo!

Jak to możliwe? Wystarczy odpowiednio dobrać moc instalacji fotowoltaicznej do potrzeb związanych z zasięgiem pojazdu i jego mocą w kWh. Przy założeniu, że jeździsz głównie do pracy, pokonując w sumie niewielkie odległości (w ciągu roku wykonujesz od 10 000 do 15 000 km) i chcesz wykorzystywać carport tylko do ładowania akumulatora Twojego auta to instalacja o mocy 3 kWp powinna wystarczyć. Jeżeli jeździsz 20 000 km rocznie i więcej, albo planujesz ładować auto, ale także zasilać wyprodukowaną energią inne sprzęty gospodarstwa domowego, rozważ instalację o odpowiednio większej mocy.

Jak wybrać właściwą ładowarkę do samochodu elektrycznego?

Domowe ładowarki do samochodów elektrycznych podłączone do carportu fotowoltaicznego mogą być urządzeniami wolnostojącymi lub naściennymi wallboxami ze stałym lub wymiennym kablem. Poszczególne urządzenia różnią się mocą, możliwością jej regulacji, rodzajami wtyczek, wbudowanymi czy zabezpieczeniami. Ale także funkcjami dodatkowymi, jak opóźniony start czy możliwość kontroli zdalnej. Żeby wybrać ładowarkę najlepiej dopasowaną do bieżących potrzeb, ale i możliwości auta, musisz znać parametry instalacji fotowoltaicznej oraz wbudowanego wewnątrz samochodu transformatora. Znajdziesz je w dokumentacji technicznej auta lub u delera marki.

A teraz sprawdźmy jak wygląda czas ładowania na przykładzie elektrycznego Volkswagena e-Golf, który w cyklu miejskim bez ładowania przejeżdża nieco ponad 300 km. Przy spokojnej jeździe potrzebuje on około 11,5 kWh na każde 100 km.

Ładowanie e-Golfa w domowym garażu z sieci 230V odbywa się w tempie 2,3 kW, czyli w godzinę załadujesz 2,3 kWh. Naładowanie auta na kolejne 100 km trwa ok. 5 godzin. Jeżeli dziennie pokonujesz do 50 km to auto musisz ładować dwa razy w tygodniu.

Instalując Wallbox możesz zdecydować się na wariant 3-fazowy, który znacząco skraca czas ładowania. Volkswagen e-Golf jest w stanie przyjąć w takim wariancie prąd o mocy 7,2 kW, co oznacza, że 100 km zasięgu uzyskasz po ok. 1,5 godziny. Całkowite naładowanie samochodu będzie więc możliwe w mniej niż 5 godzin.

Ładowanie przy punkach handlowych prądem stałym o mocy 50 kW, oznacza że niemal całą pojemność akumulatora e-Golfa wypełnisz w ok. 50 minut.

Koszty ładowarek samochodowych do użytku domowego

Najprostsze ładowarki do aut elektrycznych na użytek domowy pozbawione są dodatkowych funkcji i ich praca rozpoczyna się automatycznie. Ich koszt to kilkaset złotych. Bardziej zaawansowane mogą być te obsługiwane poprzez aplikację mobilną. Oprócz tego, rejestrują one historię ładowania, pozwalają na komunikację zdalną czy zaprogramowanie opóźnionego startu, a także oferują zabezpieczenie przed niepowołanym użyciem za pomocą kart RFID. Ładowarki tego typu kosztują kilka tysięcy złotych.

Wiata fotowoltaiczna -carport na jeden samochód z zestawem fotowoltaiki/ źródło zdjęcia: wallbox.pl

Ładowanie samochodu elektrycznego prądem wyprodukowanym z instalacji fotowoltaicznej – czy to się opłaca?

Ładowanie auta elektrycznego w ciągu dnia przyniesie najwięcej oszczędności i dość szybki zwrot z inwestycji w carport fotowoltaiczny połączony ze stacją ładowania. Podłączanie do ładowarki wieczorami i nocą również jest opłacalne. Warto jednak wtedy odpowiednio dobrać moc i szacunkową wydajność carportu fotowoltaicznego, żeby nie trzeba było dopłacać za prąd od Twojego dystrybutora.

Wróćmy do przykładu Volkswagena e-Golfa. Volkswagen e-Golf potrzebuje około 11,5 kWh na każde 100 km. Koszt paliwa potrzebnego do przejechania 100 km samochodem benzynowym podobnej wielkości (przy zużyciu 6,0 l/100 km) wynosi ok. 30 zł. Diesel w analogicznej sytuacji będzie kosztował ok. 27 zł.

Ładowanie e-Golfa z domowego gniazdka 230 V lub Wallboxa kosztuje w zależności od taryfy 50- 65 gr za 1 kWh. Naładowanie auta na kolejne 100 km to koszt 5,5 – 7,5 zł.

W sieci GreenWay koszt 1 kWh prądu wynosi 2,27 zł (na stacjach o mocy 40 kW) lub 2,52 zł (na stacjach o mocy ponad 40 kW i mniej niż 150 kW). Jeśli ładowanie trwa do 60 minut, zapłacisz tylko za energię – 2,27 za 1 kWh, po tym czasie za każdą minutę podłączenia zapłacisz 40 groszy. Ładowanie auta na kolejne 100 km to koszt 26,10 zł.

Carport fotowoltaiczny-kiedy się opłaca?

Jaką moc powinien mieć carport fotowoltaiczny podłączony do ładowarki samochodu elektrycznego, aby koszty ładowania auta w skali roku były bliskie zera? Samochód elektryczny do przejechania 15 600 km rocznie potrzebuje do naładowania swoich baterii 1794 kWh energii (15600 km / 100 km * 11,5 kWh). Aby wyprodukować taką ilość energii elektrycznej potrzebujemy modułów fotowoltaicznych o mocy ok. 2 kW . Biorąc pod uwagę rozliczenie prosumenta z zakładem elektrycznym, zalecana moc modułów zapewniająca roczne darmowe ładowanie samochodu elektrycznego, o wspomnianych wcześniej parametrach wyniesie ok. 3 kW.

Idealna sytuacja jest wtedy, gdy zużywamy na bieżąco energię wytworzoną przez instalację fotowoltaiczną. Zazwyczaj jest to jednak niemożliwe, dlatego też warto wytworzony prąd gdzieś gromadzić i przechowywać. Dzięki akumulatorom umieszczonym w samochodach elektrycznych jest to możliwe. Ma to więc realny wpływ na zwiększenie opłacalności instalacji fotowoltaicznej. Możliwość ładowania samochodu w dzień sprawia, że całą wyprodukowaną energię z paneli fotowoltaicznych na bieżąco będziemy gromadzić w bateriach samochodu, przez co mniej energii oddamy do sieci (koszt magazynowania w sieci to 20%). Dodatkowo wpływa na stabilizację sieci elektroenergetycznej.

Ciekawostką i rozwiązaniem przyszłości jest również technologia Vehicle-to-Grid, czyli system zapewniający dwukierunkowy przepływ energii pomiędzy pojazdem a siecią. To przydatne rozwiązanie służące do bilansowania sieci elektroenergetycznej – pobierania prądu w okresach zwiększonej produkcji energii, a następnie jej sprzedaży do sieci w godzinach szczytowego zapotrzebowania.

Carport fotowoltaiczny postaw z Doradcą Solarnym

Wykorzystywanie carportu fotowoltaicznego połączonego ze stacją ładowania samochodów elektrycznych to najbardziej ekonomiczne uzupełnianie samochodowej baterii. Warto rozważyć postawienie wiaty fotowoltaicznej planując kupno własnego samochodu elektrycznego. Poproś Doradcę Solarnego o porównanie ofert na budowę i montaż carportu fotowoltaicznego, wybierz najlepiej dopasowane rozwiązanie do Twoich potrzeb i zacznij jeździć „elektrykiem” za darmo.