Decydując się na inwestycję w stacje ładowania samochodów elektrycznych będziesz musiał zorientować się jakie są podstawowe rodzaje ładowarek oraz jakie parametry rozważyć. Ten artykuł przybliży Ci nieco ten temat.

Postawienie publicznej stacji ładowania elektryków z uwagi na coraz prężniej rozwijający się rynek elektromobilności w Polsce, może okazać się inwestycją, która z czasem zacznie przynosić wymierne korzyści. Aby tak było, podpowiadamy na co zwrócić uwagę wybierając optymalną ładowarkę, jakie koszty poniesie inwestor oraz kiedy inwestycja zacznie się przynosić zauważalne zyski. 

Na jakie parametry zwrócić uwagę wybierając ładowarkę do użytku komercyjnego?

Ładowarki do użytku komercyjnego różnią się dostępnymi funkcjonalnościami, co ma odzwierciedlenie w cenie urządzenia. Wybór funkcji zależy od tego, gdzie planujesz postawić stację ładowania samochodów elektrycznych. Inne funkcje będą brane pod uwagę w przypadku wyboru ładowarki z przeznaczeniem na montaż na parkingu hotelowym, a inne, gdy postawisz ją przy centrum handlowym. Zwróć uwagę na moc ładowarki, rodzaj i ilość dostępnych wtyczek oraz na sposób identyfikacji użytkowników i możliwości płatności za naładowanie auta. 

Moc ładowarek AC/DC

Samochód elektryczny możemy naładować prądem stałym DC i przemiennym AC.  

  • Ładowarka AC 

Ładowarki AC dostarczają do samochodu prąd przemienny, zapewniają one moc ładowania od 7 kW do 22 kW, co pozwala na całkowite naładowanie samochodu w czasie od 3 do 8 godzin. Stacje AC ustawia się więc w miejscach, w których auto może parkować przez wiele godzin lub na noc, np. na hotelowych parkingach lub w garażach budynków mieszkaniowych. Głównie wykorzystuje się je do użytku domowego

  • Ładowarka DC 

Ładowanie prądem stałym (DC) umożliwia naładowanie baterii samochodu elektrycznego w bardzo krótkim czasie (nawet 30-45 min.), dzięki dużej mocy nawet do 200kW. Ładowanie DC odbywa się za pomocą wtyczek typu CCS (dominuje w nowych modelach aut na rynku europejskim) lub CHAdeMO.   

Szybkie ładowanie ma odbicie w wysokiej cenie, którą zapłacimy na stacji DC. Stacje DC to jednak nieodłączny element dłuższej podróży, dlatego znajdują się na MOPach, konwencjonalnych stacjach paliw, parkingach miejskich, przy sklepach, punktach usługowych czy galeriach. 

Rodzaje ładowarek do aut elektrycznych – typ wtyczki

Wyróżniamy kilka podstawowych typów wtyczek do samochodów elektrycznych. Różne rodzaje wynikają głównie z zastosowanych technologii przez różnych producentów oraz jakim prądem (stałym czy zmiennym) ładujemy auto.

  • CHAdeMO (Typ 4) jest złączem popularnym głównie w azjatyckich modelach samochodów, czyli w autach marek Nissan, Kia, Mitsubishi. Pozwala na dostarczenie prądu stałego (DC) o mocy 60 kW. Standard CHAdeMO jest stopniowo wypierany z Europy przez CCS combo 2.
  • CCS Combo 1/ Type 1 to złącze, które znajdziemy przede wszystkim w autach elektrycznych ze Stanów Zjednoczonych, np. w Chevrolet Volt (wersji amerykańskiej). Umożliwia ładowanie z mocą od 1,92 do 19 kW. 
  • CCS Combo 2 / Type 2 / Mennekes to najczęściej spotykana wtyczka w samochodach europejskich, opracowana przez niemiecką firmę „Mennekes”. Typ 2 w podstawowej wersji został uznany w 2013 za podstawowy standard ładowania w Unii Europejskiej, umożliwia ładowanie za równo prądem przemiennym jak i stałym. Ten typ wtyczki stosują praktycznie wszyscy producenci sprzedający swoje samochody w Europie: Volkswagen, BMW, Mercedes, Audi, Tesla itp.
  • Type 3 / Scame / EV Plug Alliance to rzadko spotykany typ wtyczki, którego nie ma już we współczesnych samochodach. 
  • Tesla – samochody marki Tesla sprzedawane w Europie ładowane są za pośrednictwem złącza Type 2 lub CCS Combo 2, natomiast w USA Teslę ładuje się za pośrednictwem unikalnego złącza, pojawiającego się tylko w autach tej marki. 

Sposób identyfikacji użytkowników i łączność ze stacją ładowania elektryków

Łączność ze stacją ładowania 

Obowiązujące przepisy prawa obligują ogólnodostępne stacje ładowania do zapewnienia łączności z centralną Ewidencją Infrastruktury Paliw Alternatywnych. Może być ona zdalna lub kablowa, z wykorzystaniem modemu GSM/3G/4G/5G, modułu WLAN lub złącza Ethernet. Dostęp do stacji pozwoli m.in. na zmianę parametrów czy odczyt historii ładowania.   

Oprogramowanie darmowe i płatne 

Producenci ładowarek zazwyczaj umożliwiają dostęp do darmowego systemu lokalnego, który zainstalowany jest wewnątrz urządzenia. Pozwoli on na konfigurację stacji, diagnostykę oraz odczyt historii ładowania w podziale na użytkowników. Takie rozwiązanie sprawdzi się w przypadku hotelu, biura lub budownictwa wielorodzinnego.  

Wiele urządzeń pozwala jednak na dostęp do zewnętrznych systemów informatycznych znajdujących się w chmurze. Aby z nich korzystać, trzeba wykupić miesięczną lub roczną subskrypcję, w ramach której dostaje się dostęp do oprogramowania (SaaS) oraz abonament na transmisję danych. Uzyskasz też dostęp do wielu dodatkowych funkcji, od odczytu statusu i historii użytkowania po zaawansowane systemy automatycznego rozliczania i billingu.  

Sposób płatności

  • Terminal płatniczy- jest drogi, przez co stosowany zazwyczaj tylko w stacjach DC. Technologia umożliwia płatność kartą, ale może być także kompatybilna z systemami opartymi na kartach RFID, kodach QR i płatnościach mobilnych. 
  • Karty zbliżeniowe lub breloczki RFID – pozwalają na automatyczną autoryzację użytkownika, dzięki czemu system informatyczny szybko i łatwo przyporządkuje czas i zużycie energii do każdego ładującego pojazd. 
  • Kluczyk – umożliwia odblokowanie stacji i rozpoczęcie ładowania auta. 

Koszty vs. zyski z posiadania publicznej stacji ładowania

  • Koszty po stronie właściciela stacji  

Inwestor ponosi koszty związane są z zakupem sprzętu, instalacją i podłączeniem do sieci (koszty inwestycyjne). Kolejną grupą wydatków są koszty operacyjne, które wiążą się z zakupem prądu, ale także z konserwacją, przeglądami i uszkodzeniami sprzętu. Jeżeli stacja ładowania pojazdów elektrycznych została sfinansowana z kredytu (w całości lub częściowo) trzeba też wziąć pod uwagę wysokość odsetek od zadłużenia i zwrot z kapitału. W niektórych przypadkach trzeba też w koszty wciągnąć opłatę za oprogramowanie/ aplikację do świadczenia usługi ładowania. 

Przykładowa ładowarka dostępna na stacji Orlen/ zdjęcie: orlencharge.pl

Potencjalne zyski, czyli po ile można sprzedawać prąd

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku, pobieranie opłat za świadczenie usługi można dokonywać na trzy sposoby: za minuty, kilowaty i za podłączenie.

Wybór sposobu rozliczenia możesz ustalić indywidualnie. Przykładowo, w opcji pobierania opłat za kilowaty, inwestor kupuje prąd, narzuca swoją marżę, a następnie świadczy usługę ładowania. 

Obecnie koszt zakupu energii wynosi około 60 groszy za kW. Natomiast średnia opłata za świadczenie usługi na stacjach ładowania AC wynosi 1,2 zł, a na szybkich stacjach ładowania 2 zł za kW. 

Przykładowo, na stacji Orlen naładujesz samochód elektryczny według cennika: 

AC: 1,43 zł/kWh 
DC 50kW: 1,99 zł/kWh 
DC (>50)/100/150kw: 2,39 zł/kWh 

A na stacji sieci Greenway cennik za ładowanie jednorazowe wygląda następująco: 

AC i DC < 25 kW: 1,59 zł/kWh 
DC 25- 70 kW: 2,49 zł/kWh 
DC 70 – 140 kW: 2,74 zł/kWh 
Ładowarka DC > 140 kW: 2,99 zł/kWh 

Udostępniając komercyjnie stację ładowania samochodów elektrycznych możesz zarabiać na subskrypcjach od właścicieli pojazdów, opłatach jednorazowych oraz za zużycie energii. Dodatkowym, pośrednim źródłem dochodu mogą być zyski ze sprzedaży produktów lub usług w pobliżu stacji oraz reklam umieszczonych na stacjach ładowania pojazdów elektrycznych. 

Kiedy inwestycja zacznie się zwracać?  

Postawienie stacji ładowania samochodów elektrycznych jest wielokrotnie tańsze niż budowa tradycyjnej stacji paliw, której koszt wynosił 5 -10 mln zł. Stację szybkiego ładowania DC możesz postawić już za około 100 tys. zł. Co więcej, aby zrealizować inwestycję nie potrzebujesz wielkiego terenu, ponieważ możesz zainstalować ją dowolnym punkcie – w biurowcu, budownictwie wielorodzinnym, galerii handlowej lub w hotelu. W każdym punkcie modele świadczenia usługi ładowania będą się od siebie różniły, jednak dość szybko nakłady na inwestycję zwrócą się, a stacja ładowania zacznie na siebie zarabiać. 

O tym, jak wygląda rynek elektromobilności w Polsce i jakie są jego perspektywy przeczytasz tutaj – KLIK. 

Jakie są koszty całej inwestycji oraz jakich formalności trzeba dopełnić, aby postawić komercyjną stację ładowania przeczytasz tutaj – KLIK.